I år er det 50 år siden, at grundstenen til Profil Optik blev lagt. På et halvt århundrede er kæden gået fra at være en butiksforening, bestående af 18 optikere, til en landsdækkende kæde, i konstant vækst, med hele 113 forretninger. Udgangspunktet for succesen har været stor faglig ekspertise og højt serviceniveau gennem alle årene.

Meget er sket siden 1972, hvor optikerkæden så dagens lys som et indkøbssamarbejde mellem selvstændige brillebutikker. Fællesnævneren for alle 50 år er høj service med fokus på faglig udvikling. En kompetence som genkendes af både tidligere butiksejere og nuværende butikschefer.

Fra håndværksfag til fagekspert

Tidligere indehaver af Profil Optik i Solrød Center, Sten Christensen, har været med siden 1978 og været vidne til den udvikling, som har været omdrejningspunktet for Profil Optik. – Da jeg som purung udsprang i optikerfaget, var det udelukkende et håndværksfag. Vi lærte ikke om synsprøver og øjensygdomme på samme måde, som man gør i dag. Og det er en rigtig positiv udvikling. Vi optikere er ikke kun blevet dygtigere rent fagligt. Faget er også langt mere respekteret i dag, end det var for 50 år siden, forklarer Sten.

Samme udvikling understreger den tidligere ejer og butikschef af Profil Optik i Vejen, Finn Heiredal, som kom til optikerfællesskabet i 1986.

– For ca. 15 år siden var vi én af de første butikker, som startede med at lave sundhedsundersøgelser af øjet. Det er et tjek af øjets sundhedstilstand, som gennem min karriere har været med til at fange alt fra tidlige tegn på fx grøn stær til alvorlige sygdomme, der kræver akutbehandling, fortæller Finn.

50 års udvikling fortsætter i Fredericia

Selvom 50 år for mange kan virke som en skræmmende alder, hvor skavanker som nedsat syn ofte begynder at melde sig på banen, lader det ikke til at skræmme fødselaren. Der er nemlig stadig store ambitioner om at fortsætte den faglige udvikling. Og det er netop nøgleordet for Vicki Thomsen, butikschef i Profil Optik Fredericia.

[bsa_pro_ad_space id=32] [bsa_pro_ad_space id=7]

– Vi er stolte over at være del af en kæde, hvor faglighed er og altid har været i højsædet. I vores butik har vi også altid lagt vægt på, at være førende inden for vores felt, så vores kunder får en skræddersyet rådgivning, der passer til deres behov. Om det er et rutinetjek af styrke, valg af briller eller en større sundhedstest, forklarer Vicki Thomsen.

Vidste du…

  • Profil Optik-kæden blev grundlagt i 1972, som et indkøbssamarbejde mellem selvstændige brillebutikker. Selve navnet Profil Optik kom til i 1988.
  • Foreningen havde dengang kopieret sine vedtægter fra en kennelklub – og der blev vist ikke ændret mange kommaer.
  • I 1976 kunne optikerkæden tilbyde et brillestel til under 100 kr., men i midten af 1980’erne kunne man i sortimentet til gengæld finde et brillestel i 18 karat guld til 12.000 kr.
  • Siden åbningen har Profil Optik oplevet, at brillemoden er gået fra 1970’ernes store briller af kraftige stel med tonede glas til 1990’ernes smalle, diskrete og ovale briller og 2000’ernes simple og rektangulære brillestel tilbage til markante og overdimensionerede briller.
  • Profil Optik er i dag Danmarks førende optikerkæde.
  • I 2021 blev Profil Optik kåret som ”Årets bedste butikskæde” i Danmark af den europæiske forbrugerafstemning ”Retailer of the Year”.
  • I foråret 2022 åbnede Profil Optik Danmarks første Recycling Store for briller og solbriller.
[bsa_pro_ad_space id=6]