Mandag den 1. november gæstede transportminister Benny Engelbrecht (A) rastepladsen Lillebælt Syd, hvor han mødtes med Middelfarts borgmester, Johannes Lundsfryd (A) i forbindelse med infrastrukturplan 2035, hvor der er afsat 500 millioner kroner til ladeinfrastruktur langs statsvejnettet. Fire ud af de første seks el-ladestandere etableres på Fyn.

Det var en helt normal mandag på Lillebælt Syd. En del biler holdt ind ved middagstid i deres færden på vej hen til en destination. Nogen benyttede muligheden for at strække benene, og andre gik ind i cafeteriet, men i 2022 bliver der etableret ladestandere så man fremover i de naturrige omgivelser på rastepladsen kan lade bilen op. Foruden på Lillebælt Syd etableres der i første omgang ladestandere på Lillebælt Nord, samt Rønninge Nord og Syd, og på Sjælland drejer det sig om Tappernøje Øst og Vest. I dag er der 35 rastepladser på statsvejnettet med ladestandere, og det tal skal frem mod 2030 udbygges med 132, og det var i den forindelse, at Engelbrecht mødtes med Lundsfryd.

– Jeg har været meget ude i den seneste tid, men det er godt at få genbesøgt stedet. Det er et sted, hvor der er god ro. Det er et godt sted at holde ind, når man er på tur. Det betyder noget for sammenhængen. Hvis man skal holde og lade 15-20 minutter skal man føle sig tryg med belysning, og gå ind på et wc der er ordentligt og pænt. Det skal der også være styr på, og derfor er det godt at se ved selvsyn, at på en dag hvor bladene er faldt af træerne, at der er styr på det, siger Benny Engelbrecht.

Johannes Lundsfryd og Benny Engelbrecht på Lillebælt Syd. (Foto: AVISEN)

Engelbrecht siger, at det er en nødvendig med omstillingen til el-biler, og i den forbindelse forstår han godt befolkningens skeptisk over, om bilerne kan køre langt nok på el.

– Det er klart, og det er derfor vi skal sørge for der er tilstrækkelig med ladestationer på vejnettet. Vi får fire på Fyn og to på Sjælland i 2022. I 2023 kommer der yderligere i Jylland på forskellige lokationer og det skal vi sørge for at rulle ud så, at princippet er, at man på den tralveste dag maksimalt skal vente ti minutter, og det kræver mange ladestandere, og det kræver man kan se, hvor der er ledigt. Man kan se det på en app, men det er også vigtigt, at leverandørerne stiller dataen til rådighed, da man skal kunne se der er plads på Lillebælt Syd, eller om man skal køre ind til Middelfart, siger transportministeren.

I Middelfart Kommune prøver man også på at omstille sig. I takt med, at leasingaftalerne på kommunens biler løber ud, vil bilerne blive udskiftet til el-biler. 

– Vi arbejder også med, at der er nok ladeinfrastruktur i eksempelvis vores parkeringshus, hvor vi har udvidet antallet af pladser, og vi er i dialog om flere steder. Samtlige insitutioner i kommunen skal have en etableret så vi håber, at borgerne også kan bruge det når de er lukket, og det handler også om, at vi får nogle i Nørre Aaby, Brenderup og Føns. Også hvis man ikke har et stik derhjemme, så er man sikker på at kunne lade bilen, når man får besøg, siger Johannes Lundsfryd.

Bag Instrastrukturplan 2035 står Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Konservative, Venstre, Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti. De første midler fra aftalen bruges på at etablere arealer, hvor private aktører af ladestandere efterfølgende opsætter og driver ladestandere på samme måde, som man kender det med tankstationer langs motorvejsnettet.

Skriv en kommentar